Östersund Summit är en gemensam mötesplats för medborgare, näringsliv, civilsamhälle, offentlig sektor, akademi och kulturinstitutioner. Syftet är att skapa ett öppet forum där olika perspektiv möts, idéer prövas och konkreta handlingar kan ta form.
Behovet av en sådan mötesplats är särskilt stort just nu. Östersund och Jämtland står mitt i snabba förändringar:
För att möta detta behövs bred samverkan, där vi sätter lokala behov i centrum och drar nytta av regionens initiativkraft.
Programmet är uppbyggt kring sex tematiska områden som tillsammans täcker både värderingar, vardag och långsiktig utveckling.
Vi fördjupar oss i demokratins förutsättningar och civilsamhällets roll, i regional tillväxt och näringslivets möjligheter, i naturresurser och markanvändning, i beredskap, infrastruktur och säkerhet, i kultur, identitet och social sammanhållning samt i hållbar stadsutveckling med koppling till globala samband.
Temana hålls samman av en röd tråd: hur vi stärker Östersunds och regionens resiliens och attraktionskraft, samtidigt som vi gör omställningar på ett sätt som inkluderar fler.
Detta är inte en färdigproducerad konferens med köpta talare.
Det är en medskapad arena. Partnerskap i Östersund Summit är inte exponering. Det är medansvar.
Som partner:
• är ni medskapare av innehållet
• bidrar ni till den demokratiska processen
• positionerar ni er som samhällsaktör
• blir ni en del av ett tvärsektoriellt nätverk
• är ni med och bygger en långsiktig samverkansplattform
Detta är en investering i platsens utveckling – och därmed er egen framtid.